Thursday, 29 November 2012

CADANGAN DAN KESIMPULAN



          Isu Globalisasi Pendidikan merupakan satu daripada cabaran yang berlaku dalam pendidikan masa kini yang perlu sentiasa dikaji. Globalisasi dalam sistem pendidikan negara telah memberi banyak kesan terhadap pendidikan negara pada hari ini. Namun tindak balas daripada keterbukaan idea dan kebebasan memilih jenis dan kriteria pendidikan dalam keperluan dunia pendidikan hari ini telah memberi impak yang negatif terhadap anak-anak pada masa kini. Oleh itu, pelbagai pihak perlu mengambil inisiatif dalam menangani permasalahan ini. Peranan utama adalah peranan institusi kekeluargaan. Ibu bapa adalah orang yang dekat dengan anak-anak. Ibu bapa tidak boleh terlalu meletakkan tugas pembelajaran hanya kepada guru semata-mata dan mengabaikan tanggungjawab sebenarnya dalam mendidik anak-anak. Jangan kerana kerja, ibu bapa tidak ambil peduli pembelajaran, tidak berkongsi cerita atau berkomunikasi dengan anak-anak mereka.
          Anak-anak yang kurang mendapat perhatian dari orang tua akan menimbulkan masalah iaitu anak-anak akan mudah melakukan sesuatu tanpa pengetahuan ibu bapa mereka. Ibu bapa haruslah  memainkan peranan dalam hal ini. Hubungan dalam kekeluargaan perlulah dieratkan dengan meluangkan masa dengan anak-anak untuk mendengar masalah mereka dan menjadi sahabat kepada anak-anak. Malahan , ibu bapa juga ambil tahu dengan siapa anak-anak mereka bergaul. Ibu bapa perlu berikan nasihat kepada anak-anak  sekiranya mendapati kawan-kawan anak mereka mencurigakan dan boleh membawa masalah di kemudian hari. Pendidikan agama dan nilai-nilai murni perlu diterapkan sejak kecil lagi untuk menggelakkan anak terjebak dalam gejala negatif. Ibu bapa juga perlu sentiasa prihatin dengan perubahan sikap anak-anak contohnya cara berpakaian kanak-kanak, pertuturan, pergaulan, fizikalnya dan lain-lain. Berikan nasihat kepada anak dengan cara berhemah dan tidak memarahi anak-anak secara melulu jika anak mereka telah berubah kearah tidak sihat.
          Pendidikan menghadapi masalah dan cabaran untuk menggarap akhlak anak-anak supaya berada pada landasan yang betul berdasarkan panduan dan pegangan dalam islam. Pelaksanaan program yang mempunyai nilai serta norma pendidikan di sekolah  perlu dipertingkatkan sama ada dari segi keperibadian guru, budaya sekolah serta aktiviti-aktiviti kokurikulum perlu juga diberi penekanan untuk berusaha kearah membentuk moral dan rohani murid yang baik dan sempurna di pandangan seluruh masyarakat khususnya umat islam. Di dalam usaha untuk membentuk jati diri murid, seharusnya perkara yang paling dekat dengan mereka di sekolah perlu diberi perhatian oleh semua pihak iaitu keperibadian guru. Guru merupakan insan yang paling rapat dengan murid di sekolah sepatutnya menampilkan perwatakkan yang positif ketika sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Perwatakan dan sifat guru yang amanah, bersopan santun, jujur, penyayang, penyabar, sedia berkorban, sedia memberi pertolongan dan berdedikasi perlu ditampilkan supaya menjadi ‘Role model’ kepada pelajar di sekolah. Guru juga memainkan peranan penting untuk membawa watak orang yang taat kepada amalan agama terutama berkaitan solat, puasa, akhlak, peganggan akidah dan lain-lain yang penting dan menjadi rujukan murid di sekolah. Melalui ini, anak-anak kita akan berusaha untuk mencontohi sifat dan perwatakan guru di sekolah serta cuba untuk mengaplikasikan amalan hidup beragama dalam kehidupan seharian mereka.
          Nilai-nilai agama mempunyai kepentingan dalam membentuk modal insan yang diharapkan. Hal ini kerana jati diri dan maruah sesuatu bangsa tidak akan berlaku sekiranya tidak wujud kesepaduan antara elemen-elemen penting yang saling mempengaruhi antara satu sama lain. Oleh sebab akidah menjadi teras bagi segala tindakan, maka pegangan agama yang kukuh di kalangan kanak-kanak seharusnya diberikan tumpuan utama setiap masa oleh para guru. Hal ini boleh dilakukan melalui penyampaian ilmu sama ada ketika proses pengajaran dan pembelajaran (kurikulum) atau ketika mengendalikan aktiviti kokurikulum. Semuanya demi menjadi modal insan berguna di dunia dan di akhirat. Dengan akidah yang kental, murid-murid akan menjadi modal insan yang kuat dari segi rohani dan mampu menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang tidak berfaedah yang akan merugikan diri sendiri, keluarga, masyarakat, agama dan negara. Murid-murid yang disemai dengan nilai-nilai agama yang sempurna akan mampu menolak dan menghalang pelbagai anasir jahat. Secara berperingkat, keadaan ini akan melahirkan suasana hidup yang lebih sihat dan sejahtera.
          Senjata bagi sesebuah tamadun dan kemajuan bangsa bertitik tolak kepada mantapnya ilmu pengetahuan dan kemahiran dengan berpandukan kepada kekentalan pendidikan agama dan pengamalan ajaran beragama. Oleh itu, modal insan yang akan disemai dengan sifat-sifat ini melalui proses pengajaran dan pembelajaran yang mereka lalui di sekolah akan dapat membentuk mereka menjadi modal insan yang diharapkan. Langkah menabur nilai-nilai agama yang murni dan baik ini boleh dilakukan melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
          Di samping itu, para guru khususnya guru Pendidikan Islam harus berusaha menerapkan nilai-nilai agama yang universal dan bersesuaian untuk semua murid sebagai contoh menghormati ibu bapa, amanah, ikhlas, menepati janji, bersyukur, tolong-menolong dan sebagainya dalam setiap sesi pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan dan juga melalui aktiviti kerohanian yang boleh diadakan di sekolah seperti sambutan Maulidur Rasul dan sebagainya. Semua ini adalah untuk melahirkan modal insan yang mempunyai ciri-ciri mulia, selaras dengan harapan negara untuk membentuk modal insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Dengan yang demikian, tidak mustahil Malaysia akan meraih modal insan yang beragama Islam yang akhinrya menjadi mukmin profesional satu hari nanti. Nilai-nilai agama serta akhlak pekerti yang baik dan mulia adalah tunjang peribadi yang amat penting untuk setiap individu. Inilah yang seharusnya disemai oleh para guru dalam kalangan modal insan yang mereka didik kerana umumnya menyedari bahawa masyarakat akan menjadi lebih selamat dan tenteram seandainya mereka menghayati dan mengamalkan nilai-nilai agama yang telah diterapkan.
           Sebenarnya, cabaran besar yang perlu diaplikasikan secara kolektif dalam usaha membentuk jati diri murid adalah dari segi kaedah atau strategi untuk menerapkan nilai kerohanian melalui tiga bidang atau fakulti yang memerlukan pelaksanaan secara sekata iaitu pengisian roh, akal dan jasmani kanak-kanak. Ketiga-tiga pengisian ini bermula daripada kerohanian seharusnya berlandaskan sumber yang berautoriti dengan merujuk sumber ketuhanan dan kenabian, akal yang perlu bertunjangkan aspek kognitif untuk menuju ke arah yang bersesuaian dengan fitrah manusia itu sendiri serta jasmani yang mengamalkan gaya hidup sihat seperti beriadah, mengisi masa lapang dengan baik serta menjaga tabiat pemakanan yang perlu diterapkan secara optimum dan berkesan dengan bantuan dan bimbingan daripada guru.
            Islam Menyelesaikan Permasalahan seseorang individu itu. Seseorang yang menyandarkan dirinya pada prinsip-prinsip al-Quran akan selalu sanggup menyelesaikan permasalahan hidupnya dan sentiasa bertindak secara bijaksana. Demikian juga, orang yang hidup dengan prinsip tersebut tak pernah merasakan tekanan atau beban, walau bagaimana sukar dan  rumit keadaan yang dihadapi. Ketika nilai agama tidak diterapkan dalam diri dan kehidupan kanak-kanak , maka tidak menampakkan nilai kemanusiaan dalam diri mereka.Walau sebesar zarah, seluas lautan dan setinggi gunung sekalipun kesalahan itu tetap tidak akan dapat diselesaikan secara bijaksana oleh  masyarakat tak beragama.
          Sebagai seorang mukmin seharusnya tidak mencari pengakuan dari orang lain terutama yang bukan muslim, jangan hanya mencari gelaran atau pujian semata-mata dan mengharapkan sanjungan daripada mereka. Umat islam yang berilmu dan berpendidikan baik dan sempurna dalam akan berfikir positif dalam keputusan yang mereka ambil, menerima dukungan dan bimbingan,  ilham dan hikmah dari Allah SWT. Hal sedemikian, maka sebagai kaum muslimin harus menghayati dan mengamalkan pegangan ajaran  Islam yang kita anut dengan sempurna, dan berani dalam menegakkan kebenaran.  Kemenangan dari sudut kaca mata Islam bukanlah dengan adanya suara daripada majoriti yang menjadi penyokong di kalangan rakyat. Tidak juga dengan memiliki teknologi pembangunan yang pesat atau ekonomi yang kukuh mahupun kekuasaan yang padu di dalam jentera pentadbiran negara. Namun pada hakikatnya kejayaan atau kemenangan di dalam Islam ialah kemenangan aqidah Islamiyyah ke atas sistem jahiliyyah dan sesat. Ia merupakan proses penukaran sistem jahiliyyah kepada sistem Islam keseluruhannya dalam melaksanakan syariat Allah SWT. Sehinggalah wujud dakwah islamiah.
          Umat Islam mencapai kegemilangannya di bawah pimpinan Rasulullah s.a..w. sehingga di zaman khulafa' Rashidin dan empayar-empayar Islam selepasnya. Umat Islam dahulu menang kerana mereka  merupakan terjemahan amali kepada agama suci ini yang bergerak di atas muka bumi. Apabila umat Islam mula mengenepikan agamanya dan meninggalkan ajarannya, mereka telah diserbu oleh berbagai umat lain, mereka telah bertukar menjadi seperti buih di dalam arus. Umat Islam telah ditinggikan oleh Allah dengan Islam dan tidak akan mencapai ketinggian selain dari islam.
          Penjelasan tentang isu Pendidikan Islam dan barat telah memperlihatkan bahawa adanya pola pemikiran yang harus digunakan oleh kanak-kanak kita berdasarkan para ilmuwan mereka sehingga menghasilkan cirri-ciri yang berbeza pada pandangan masyarakat. Jika sumber dan metodologi ilmu di Barat bergantung sepenuhnya kepada kaedah empiris, rasional dan cenderung materialistik serta mengabaikan dan memandang rendah cara memperoleh ilmu melalui wahyu dan kitab suci, maka metodologi dalam ilmu pengetahuan Islam sebenar adalah bersumberkan kepada  kitab suci al-Quran yang diperoleh dari wahyu, Sunnah Rasulullah saw, serta ijtihad para ulama. Justeru, ilmu dalam Pendidikan Islam juga merupakan ilmu yang mampu membangunkan pemikiran dan keseimbangan manusia dari aspek rohani dan jasmani peribadi seorang muslim dan akan menambah dan meningkatkan lagi  keimanan dan kecintaan  kepada Allah SWT. 

No comments:

Post a Comment